Fejlesztési lehetőségek a 4-6. hónapban
A gyermekek eltérő időpontokban tanulnak meg átfordulni, mászni, felülni. Szükségtelen babád fejlődését hasonló korú társaihoz hasonlítgatni. Az egészségesen fejlődő gyermek mozgásai egyre ügyesebbek. Hihetetlen az a fejlődés, ami ebben az időszakban lezajlik. Élvezzétek együtt az egyre jobban ügyesedő gyermek változásait és folytassátok a közös foglalkozásokat. A játék idejét egyre jobban meg lehet nyújtani. A napi 1/4-1/2 óra már sok tanulásra ad lehetőséget. A foglalkozásokat pokrócon vagy heverőn végezd, soha ne a kiságyba!
Néhány biztonsági intézkedés erre az időszakra:
- Ne hagyd a gyermeket semmilyen magasabb fekhelyen!
- Ha már próbálkozik a mászással, a földről távolíts el minden veszélyt rejtő tárgyat!
- Ne tegyél az asztalokra lelógó asztalterítőt, amit a mászó gyermek elérhet!
- A konnektorokba tegyél vakdugót!
- Zárd el székkel vagy egyéb módon a veszélyes helyeket (pl. üveges szekrény, kályha, virágtartó, ingatag polc, lépcső, stb.)!
[ads1]
A gyakorlatok közé ebben a korban belép, majd a továbbiakban egyre hangsúlyozottabbá válik a kisgyermek értelmi képességeinek, figyelmének, gondolkodásának alakítása. A fejlesztésre továbbra is érzékszervein keresztül, a játék eszközével van módod. Az eredmény, a foglalkozások jutalma nem marad el. Tapasztalni fogod, hogy gyermeked mennyivel nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb hasonló korú társainál. A közös tevékenység az önálló játékot is megalapozza. A sokoldalúan foglalkoztatott gyermek valószínűleg nem lép a folyton unatkozó, nyöszörgő, nyűgösködő babák sorába.
Bőrön keresztül szerezhető információk:
- Ismertesd meg a különböző tapintású anyagokat! Adj kezébe selyem- és pamuttextíliát, durvább szövésű vásznat!
- Simogasd kezecskéjét ezekkel az anyagokkal! Cirógasd kezét, arcát tollal!
- Adj kezébe puha labdát, rongybabát, majd kemény tapintású tárgyat (pl. kanalat, építőkockát)!
- Tegyél egyik kezébe puha, a másikba kemény tapintású tárgyat!
- Ismertesd meg érdekes tapintású tárgyakkal (pl. alufóliával, ragtapasszal, papírral, szivaccsal, stb.)!
- Kisméretű labdát forgass babád kezébe, hogy érezze a sima, gömbölyű felületet!
- Forgass kezébe szögletes tárgyat, húzd végig csöpp kezét az éleken!
- Mutasd meg és engedd, hogy a különböző tárgyakkal üsse az asztalt!
- Meztelen testtel fektesd a babát puha takaróra, majd durvább vásznú heverőre!
- Gyengéden vakargasd hátát, hasát, kezét, lábát!
- Puszilgasd meztelen testének különböző pontjait! Ne csiklandozd!
- Babád kezével simogasd a kicsi fejét, haját!
A látás fejlesztése:
- Adj a baba kezébe színes játékot, vidd a szeme elé a kezét!
- Mozgasd a baba karját próbáld rávenni, hogy szemével kövesse azt!
- Akassz a kiságyára úgy játékot, hogy elérhesse, üthesse!
- Teríts a kiságy oldalára érdekes mintázatú terítőt!
- Akassz a lámpára könnyű, színes papírból készült figurákat!
- Tegyél játékot az asztalra, késztesd, hogy vegye el!
- Kisebb és nagyobb tárgyak kézbeadásával próbálkozz az egy-, illetve kétkezes fogással!
A hallás fejlesztése:
- Csörgővel irányítsd figyelmét különböző irányokba!
- Játsszatok sípoló állatfigurákkal!
- Koccants össze előtte műanyagból, fából és fémből készült tárgyakat! Add a kezébe a tárgyakat és segítsd őket koccantani!
- Ha teheted, lepd meg valamilyen zenélő játékkal, mely kedves, megnyugtató dallamot játszik!
- Énekelj neki naponta!
- Hallgassatok rádióból zenét, beszélgetést! (Ha egész nap szól a rádió, akkor nem irányítható vele a gyermek figyelme!)
- Hívd fel a figyelmét a hangokra! Pl. “Hallod? – Megy az autó!”, vagy “Hallod? – Ugat a kutya!”
- Fokozatosan ismertesd meg vele a háztartási eszközök (pl. porszívó, mosógép, turmixgép, stb.) hangját! Ha megijed vagy fél a hangoktól, kapcsold ki a készüléket!
Az érzelmek alakítása:
- Az 1-3. hónapos kornál leírtak továbbra is érvényesek.
- A közös, önfeledt játék a mamának és a babának egyaránt érzelmi feltöltődést ad. Lássunk néhány lehetőséget!
- Feküdjetek egymással szemben az oldalatokon!
- Vágj grimaszokat, próbáld a babádat megnevettetni!
- Játsszatok nyelvöltögetőt, figyeld, hogy gyermeked visszacsúfol-e?
- Dugd az ujjadat a baba szájába, ha megharapja, jajongva nevess! (Előtte moss kezet!)
- Adj a markába kendőt, húzogasd, mintha el akarnád venni! Ez a “kötélhúzás” jó játék lesz.
- Játsszatok dögönyözést! Bújjatok össze, rágcsáld óvatosan a pici testrészeit! Vágj nevetős, majd komoly arcot!
- Süssetek a csöpp kezekkel pogácsát!
- Játsszátok el az ujjain: “Ez elment vadászni, ez meglőtte, ez hazavitte, ez megsütötte, ez az iciri-piciri mind megette!” “Kerekecske-gombocska, erre fut a nyulacska!”
- Játsszatok “Zsipp-zsupp kenderzsuppot”!
- Táncoljatok együtt zenére!
- Minden hancúrozást gyengéd, egymáshoz bújó pihenés zárjon. Simogasd gyengéden, dúdolj megnyugtató dalocskát!
A környezet megismerését szolgáló feladatok:
- Tedd a kicsit pokrócra, a földre a lakás különböző helyiségeiben!
- Jó időben játsszatok kinn a szabadban, takarón!
- Nézzetek tükörbe! Mosolyogj rá a tükörképből!
- Húzd kezénél fogva ülő helyzetbe, de ültetését ne erőltesd!
- Vidd másokhoz vendégségbe, de ne bízd felügyeletét gyermekekre!
- A szabadban gyűrj össze száraz leveleket, hogy hallja a hangját!
- Adj kezébe kisebb gyümölcsöt!
- Koccantsatok össze köveket!
- Engedd, hogy a fürdővizét locsolja!
Az utánzóképesség fejlődését segítő feladatok:
Cél: a babát rávenni az általad végzett tevékenység utánzására. Nem könnyű feladat, ezért ne csüggedj, ha nem sikerül egyik napról a másikra!
- Mosolyogj, majd vágj komoly arcot!
- Dugd ki a nyelved, mozgasd, majd húzd vissza!
- Fordítsd fejedet oldalra, majd nézz szembe a babával, mondd: “kukk”!
- Utánozz hangokat (pl. “g” vagy “r”)! Próbálkozz szótagokkal: “eh”, “ah”, “uk”!
- Berregj a babának!
- Cuppants felé puszit!
- Vágj csodálkozó arcot!
Az önálló játék:
A 4-5 hónapos gyermek egyre több időt tölt ébren. Egyre nehezebb a feladat az ébrenlét idejét játékkal kitölteni. Iktass be a napirendetekbe délelőttre vagy délutánra önálló játékidőt! Ilyenkor hagyd, hogy saját erőfeszítései segítségével tapasztalatokat szerezzen!
Hogyan játsszon a baba?
Mindenképpen vedd ki a kiságyából, tedd járókába vagy a földre szivacsra, pokrócra! Környezetébe tegyél olyan tárgyakat, amelyeket még nem ismer! Ne sokat – egyet, kettőt. Nagyon ügyelj, se lenyelni, se magát megsérteni, balesetet okozni ne tudjon velük! Ezek a tárgyak lehetnek játékok, de választhat a lakás érdekességei közül is. Bármilyen tárgy, amellyel nem tud önmagában kárt okozni, hasznos információkat rejt a gyermek számára. Megtapasztalhatja általa a hideg, meleg, puha, kemény, merev, mozgatható stb. tulajdonságokat. Gondolkodj, milyen tárgyakból válna jó játék!